Korrigerende samtaler
Eller når medarbejderen ikke yder optimalt 

1 dag med fokus på hvordan du kan gennemfører en korrigerende samtale med en medarbejder

Hvorfor deltage?

For at får samtaler der ender i udvikling og ikke nødvendigvis afvikling.

Ind i mellem, er der medarbejder der ikke fungere i arbejdsrelationen på en tilfredsstillende måde.

Det kan have mange forskellige årsager og det er disse årsager der søges afdækket i gennem en samtale med medarbejderen samt at finde en løsning en vej ud af problemet.

En korrigerende samtale bliver afholdt, når der er et eller flere elementer i en medarbejders adfærd og arbejdsersultater, som ikke er tilfredsstillende, eller en medarbejder pludselig ændre adfærd.

Der er tale om udviklingssamtaler hvor lederen vil have medarbejderen væk fra en uheldigt adfærd.

Kurset formål er at træne lederne i at holde disse samtaler og få medarbejderen tilbage på rette spor.

Der er derfor ikke fokus på afskedigelser, selvom det i sidste ende kan blive en konsekvens.

Afskedigelser, skal køre et bestemt forløb, tal derfor i disse situationer altid med personale afdelingen eller HR som altid har den sidst opdatering på regler og retningslinjer for en korrekt afskedigelse.

Rekruttering og oplæring af nye medarbejder medfører store omkostnings- og ressourcetræk, der oftest kan spares ved at samtalerne har det rigtigste tilsnit.

At afholde disse samtaler kræver en lang række værktøjer, som kan styre samtale på en god og hensigtsmæssig måde, med respekt for individuelle grænser og forskellige afsæt.

 

Du kan efter kurset:

Gennemføre de korrigerende samtaler bedst muligt.

Forskellige værktøjer til forberedelse af samtalerne.

Foretage den afgørende opfølgning og give den løbende feedback.

 

Kontakt os på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 


Undervisningsplan i stikord: 

Egen starts afklaring er det udvikling eller afvikling.

Udvikling eller afvikling.

Forberedelsen til samtalen:

Hvor tæt kan vi gå på et andet menneske.

At sætte sig ind i problemet og vurdere konsekvensen.

At finde eksempler og spørgsmål.

Dit ståsted i forhold til medarbejderen.

Din mentale forberedelse til samtalen.

Planlægning af samtalen.

Omvendt brainstorming, den bedste forberedelse til en vanskelig samtale.

Hvordan indkalder vi til samtalen.

Hvilke forberedte spørgsmål skal vi have med.

Brugen af checklister.

·At ordne de fysiske rammer.

Din kommunikation og samtale.

Gennemførelsen af samtalen:

Hvilken form skal samtalen have - Forskellige metoder til afholdelse af denne samtale.

Anvendelse af spørgeformer og aktiv lytning

At iagttage kropssproget.

Anvendelse af måltrappen som handleplan for at komme videre.

Medarbejders behov under samtalen.

Effektiv kommunikation og hvordan vi opfatter.

Indvendingsbehandling og de bagvedliggende årsager til indvendinger.

Når samtalen afdækker uforudsete problemområder.

Håndtering af diverse undskyldninger.

Eksempler på konfliktoptrappende sprog – så det kan undgås.

Hvornår skal jeg have hjælp udefra:

Hvad der er dit bord og hvad der er psykologen bord.

Håndtering af vanskelige situationer.

Den grædende - Den aggressive - Nå, jamen - Den passive.

Afslutningen på samtalen:

Handleplaner og deres indhold.

Opfølgningen.

Opfølgningen på samtalen:

Over for medarbejderen.

Organisationen.

Dig selv.

Mæglerens rolle:

Hvordan den skal gribes an.

Hvordan der skal følges op.

Øvelsesrække:

Der gennemføres en række samtaler ud fra øvelser rollespil og deltagernes egne situationer. Disse optages og der gives feedback.

 

Kontakt os på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.